@article{oai:hirosakiuhw.repo.nii.ac.jp:00000193, author = {鳥羽, 栞 and 柏谷, 都人喜 and 小松, 裕卓 and 小屋迫, 光太郎}, issue = {1}, journal = {弘前医療福祉大学短期大学部紀要}, month = {Mar}, note = {Article, 本研究は、スマートフォンやタブレット等の身近なデバイスを用いて、医療系国家試験受験者の生理学学習ツールとして、従来型の過去問題集にはない新たな機能を実装したソフトウェアの試作および動作検証を行ったものである。現在市販されている医療系国家試験対策の問題集は、個別に受験者が問題を解いて学習していくもので、学習の進展状況はあくまで個々人が自己採点によって行い、受験者全体の中での相対的な習熟度は認識することができなかった。本研究では、スマートフォン用アプリケーションにおいて普及してきたソフトウェアの作成技術を応用し、現在の若年世代になじみのあるソーシャルゲーム(スマートフォンゲーム)と同様に他者との比較・競争から学習習熟度を自己評価し、さらに高めていくアプリケーションの試作品を作成した。今回の試作品を元に、さらに問題データの充実、操作性の向上などを行い、汎用アプリケーションとして発展させていけば、医療系国家試験受験者の学習効率化につながる新しいベースシステムを提供できると考えられる。 This paper develops a physiology learning software smartphone and tablet application for medical service workers. Traditional workbooks or commercially available software require examinees to answer questions individually and self-mark their own progress and does not usually allow for a review of their overall achievements. In this study, we applied techniques developed for the smartphone application and made a trial version of the software that allows examinees to assess their learning achievements through comparison in a social game (smartphone game) with others in a format familiar to the younger generation. This trial software provides a new base system for physiology learning support for medical service workers.}, pages = {1--7}, title = {医療系国家試験受験者の生理学学習支援に向けたサーバ接続型アプリの提案}, volume = {7}, year = {2019} }